31 May 2004

Alert

New York-based television station faces continued harassment from Beijing authorities


Incident details

television station(s)

harassed

This is available in:

English Français
(RSF/IFEX) - Authorities in Beijing have been harassing the New York-based television station New Tang Dynasty TV (NTDTV) since its launch in February 2002, in an attempt to maintain their grip on Chinese-language electronic media. In a recent development, New Skies Satellites (NSS) ended its contract with the station following prolonged financial and political pressure from Beijing. NTDTV has now resumed broadcasting to China and Asia via Eutelsat's W-5 satellite.

RSF has denounced the continued harassment of the television station, saying, "China has proven itself ready to defend, at all costs, its monopoly of the Chinese-language electronic media, resorting to the most appalling methods, including threats, political and financial pressure and blackmail. It is unfortunate that some Western telecommunication companies cave in to Chinese pressure and suspend broadcasts of stations that challenge the Chinese Communist Party monopoly of the airwaves." The organisation fears Beijing will maintain its pressure on competitors, particularly Eutelsat, the Conseil supérieur de l'audiovisuel (CSA, France's broadcast regulator) and the French government, following resumption of NTDTV broadcasts to China.

On 1 July 2003, the Netherlands-based satellite operator NSS began broadcasting the station on open signal to Asia. But only three days after the start of broadcasts, NSS encrypted the signal, preventing Chinese satellite dish owners from receiving the broadcasts. The decision was taken after threats of financial reprisal against the company were made to NSS representatives in Beijing. In January 2004, pressure was intensified to ensure that NTDTV was completely excluded from NSS-6 Asia satellite transmission. On 1 May 2004, NSS broke its contract with the station.

Beijing accuses NTDTV of belonging to the banned Falun Gong movement, considered a "diabolical cult" by Chinese authorities. While many of the station's volunteers are indeed followers of Falun Gong, NTDTV offers a wide range of programming, including news programmes that provide a sharp contrast to CCTV (state television) propaganda.

NTDTV told RSF that other satellite companies had refused to broadcast or host the station on their satellites for fear of reprisals from Chinese authorities. In early 2004, Philippine satellite operator Mabuhay cancelled plans to transmit a special Chinese New Year broadcast after receiving threats from the Chinese embassy in Manila. PanAmSat, another operator that carries CCTV on many of its satellite platforms worldwide, has also refused to broadcast NTDTV.

Through CCTV, the official voice of Beijing is broadcast on 30 different satellite packages worldwide, whereas six would be enough to ensure coverage of 99 percent of the world's population. This massive presence allows the government to blackmail operators. In 2002, CCTV left the operator Taipei International because it decided to accept NTDTV as one if its broadcasters. The state channel signed a new contract after the removal of NTDTV. In February 2003, the US operator Atlanta ADTH backed out of an agreement in principle to carry NTDTV, for fear of losing contracts with Chinese stations.

As of 1 May 2004, NTDTV is once again accessible to Chinese satellite dish owners, thanks to W-5's satellite transmission through the Paris-based Eutelsat.

NTDTV claims over 200 million satellite viewers worldwide. In April 2003, the CSA approved its licence, but has faced pressure from Chinese authorities both before and since the decision.

Eutelsat is obliged by French law to comply with the principle of equality of access, pluralism and non-discrimination, as set out under Article 3 of the convention regulating satellite transmissions.

In addition to pressuring telecommunications operators, the Chinese authorities have, on several occasions, prevented NTDTV journalists from carrying out their work. Its reporters have been denied access to public events and press conferences in the United States and Europe under pressure from Chinese officials.



Source

Reporters Without Borders
47, rue Vivienne
75002 Paris, France
rsf (@) rsf.org


Fax:+33 1 45 23 11 51
China
 
More from China
  • Freedom on the Net 2018: China

    The level of internet freedom declined due to the new cybersecurity law which strengthened repressive restrictions on online activities.

  • Forbidden Feeds: Government Controls on Social Media in China.

    Based on extensive interviews with writers, poets, artists, activists, and others personally affected by the government’s grip on online expression, as well as interviews with anonymous employees at Chinese social media companies, the report lays bare the destructive impact of the Chinese government’s vision of “cyber sovereignty” on netizens who dare to dissent.

  • Ten-Year Edition: A Decade of Decline

    The general trend over the past 10 years has been bleak, with an overall negative trajectory for press freedom. The major turning point was the election of Xi Jinping as General Secretary of the Communist Party of China in 2012 and President of China in 2013.

 
More from Asia & Pacific
  • TRUTH VS MISINFORMATION: THE COLLECTIVE PUSH BACK

    SOUTH ASIA PRESS FREEDOM REPORT 2018-2019

  • The Campaign for Justice: Press Freedom in South Asia 2013-14

    Journalism in South Asia is far from an easy profession, as the 12th annual review of journalism in the region "The Campaign for Justice: Press Freedom in South Asia 2013-14" portrays. But this year's report also tells the story of the courage of South Asia's journalists to defend press freedom and to ensure citizens' right to information and freedom of expression in the face of increasing challenges to the profession and personal safety.

  • THE STORIES WOMEN JOURNALISTS TELL: Women in Media in South Asia

    The report is the first created by the South Asia Media Solidarity Network (SAMSN) looking specifically at the experience of women journalists in the South Asia sub-region