7 August 2007


Broadcast journalists prevented from travelling to separatist island; one detained briefly for questioning

Incident details

Ibrahim Ali Saïd Félix,Ismael Kassim

This is available in:

English Français
(CPJ/IFEX) - The following is a 3 August 2007 CPJ press release:

In Comoros, government targets critical TV station

New York, August 3, 2007 - Journalists in Africa's Comoros islands say they were prevented from traveling to the separatist island of Anjouan to cover Independence Day celebrations Friday. Local reporters say travel agencies refused to sell them airline tickets.

Editor Ibrahim Ali Saïd Félix and cameraman Ismael Kassim of Djabal Télévision, a private station based on the main volcanic island of Grande Comore, were unable to board a flight to Anjouan after travel agencies refused to sell them tickets until Monday, Djabal TV director Mmadi Moindjié told CPJ. Moindjié and Félix allege that Comores Aviation and Air Service Comores, two private travel agencies that exclusively provide inter-island trips from the capital, Moroni, linked the move to government pressure in connection with Djabal TV's coverage of Anjouan authorities.

Djabal TV had been the only media to report from Anjouan since Col. Mohamed Bacar proclaimed himself president in June. The Comoros' national government does not officially recognize him, local journalists told CPJ. The station's coverage was dominated by daily interviews of Anjouan leaders and opposition figures, they said.

"Allegations of government interference in the work of the press need to be vigorously investigated," said CPJ Executive Director Joel Simon.

Police had already detained Félix on July 14 for 10 hours in a separate incident when he returned to Moroni's airport from a reporting trip on Anjouan. They questioned the journalist about his alleged links to the Anjouan leadership, according to news reports.

In a telephone interview with CPJ, Comoros government spokesman Abdourahim Saïd Bacar denied any personal knowledge of the matter, saying that Djabal TV could travel and broadcast freely. But he accused the station, based in Iconi, southwest of Moroni, of "in some ways inciting hatred and rebellion within the population by constantly interviewing anyone opposed to the government."

The presidential chief of staff in charge of national defense, Mohamed Dossar, also denied the allegations, but accused the station of being "the 'Radio Télévision Libre des Milles Collines' of the Comoros" - the station that incited genocide in Rwanda in 1994. Dossar said that while the station's programs had not caused any violence or deaths, they were "fueling inter-insular tensions."

Located between Mozambique and Madagascar, the three-island Comoros archipelago has suffered 19 coups or attempted coups since it gained independence from France in 1975. In 1997, Anjouan seceded from the Union of Comoros, but returned to the federation under a 2001 accord that granted each island its own government and president.

CPJ is a New York-based, independent, nonprofit organization that works to safeguard press freedom worldwide. For more information, visit http://www.cpj.org


Committee to Protect Journalists
330 7th Ave., 11th Floor
New York, NY 10001
info (@) cpj.org
Fax:+1 212 465 9568
More from Comoros
  • Freedom of the Press 2016: Comoros

  • Freedom of the Press 2015: Comoros

    Ranked 97th in annual global media freedom report

  • Freedom of the Press 2014: Comoros

    Ranked 98th in annual global media freedom report