7 February 2008


Government lifts restrictions preventing two freed journalists from launching new publications

Incident details

Dawit Kebede, Wosonseged Gebrekidan


(CPJ/IFEX) - The following is a 6 February 2008 CPJ press release:

Ethiopia lifts restraints on licenses to 2 freed journalists

New York, February 6, 2007 - The Ethiopian government today reversed its decision last month to deny two journalists released from prison last year on pardon from launching new newspapers, according to local journalists. Three other journalists who were acquitted and set free last year remained blocked from launching their own publications.

Publishers Dawit Kebede and Wosonseged Gebrekidan received official letters of accreditation for two Amharic-language current affairs weeklies, Awramba Times and Harambe, this afternoon, Kebede told CPJ. The accreditation documents are required to obtain a mandatory commercial license from the Ethiopian Ministry of Trade and Industry, the final step to launch a newspaper, he explained.

Kebede and Gebrekidan, who had applied for press licenses on December 15, told CPJ they would publish messages of solidarity for three of their former cellmates and fellow publishers who remained blocked from launching their own newspapers. Award-winning publisher Serkalem Fasil, her husband, columnist Eskinder Nega, and publisher Sisay Agena were informed last month that their applications had been denied without explanation, according to local journalists. Contrary to Kebede and Gebrekidan, who waived defense and pleaded guilty in anticipation of a pardon, the three journalists were acquitted of all anti-state charges against them.

"We welcome the Ethiopian government's decision to lift administrative restrictions against our colleagues Dawit Kebede and Wosonseged Gebrekidan," CPJ Executive Director Joel Simon said. "We now appeal to authorities to lift the same restrictions against Serkalem Fasil, Eskinder Nega, and Sisay Agena. It is their constitutional right to launch newspapers, and official statements have previously assured them that the government would not seek revenge against former prisoners."

In addition to fulfilling all legal requirements under Ethiopia's 1992 press law, Kebede and Gebrekidan were required to submit their pardon documents and documents describing the editorial policy of the new newspapers, they told CPJ.

Ethiopian Information Ministry Spokesman Zemedkun Tekle today told CPJ he could not comment on the status of the three other publishers' applications. "The government will decide," he said, referring inquiries to Information Minister Berhanu Hailu and Prime Minister Meles Zenawi's spokesman, Bereket Simon. Neither Hailu nor Simon immediately returned CPJ's calls for comments.

Awramba Times and Harambe will join Addis Neger as the country's few independent political publications since authorities banned eight local papers, including those owned by all five publishers, and forced at least a dozen others to close after deadly post-election unrest in 2005.

Last month, CPJ wrote to Prime Minister Zenawi urging him to intervene in the denial of licenses. The Committee to Protect Journalists named Ethiopia the world's worst backslider on press freedom in 2007.


Committee to Protect Journalists
330 7th Ave., 11th Floor
New York, NY 10001
info (@) cpj.org
Fax:+1 212 465 9568
More from Ethiopia
  • Freedom on the Net 2017: Ethiopia

    The Computer Crime Proclamation enacted in June 2016 criminalizes online defamation and incitement and strengthened the government’s surveillance capabilities by enabling real-time monitoring or interception of communications

  • Freedom of the Press 2017: Ethiopia

    n October, in response to ongoing antigovernment protests, the authorities enacted a state of emergency that allowed them to restrict internet access and social media use and designate two television channels run by Ethiopians abroad as terrorist organizations, among other repressive measures.

  • Freedom of the Press 2016: Ethiopia

    Two journalists—one with an opposition newspaper and another with a state-owned newspaper that had covered mass protests—were arrested in December, and were being held without charge at year’s end.