16 October 1997

Alert

Three journalists and distributor charged with libel


Incident details

Kwesi Biney, Gordon George-Iroro, Steve Mallory, Frank Awuah

journalist(s)

legal action


(WAJA/IFEX) - Kwesi Biney, a journalist with the "African
Observer" news magazine, was charged, together with journalist
Gordon George-Iroro, editor and publisher Steve Mallory, and
Frank Awuah, the distributor of the "African Observer" in Ghana,
with intentional libel. They were said to have acted together in
September 1997 with a common purpose to publish, unlawfully,
defamatory remarks concerning Attorney General Dr. Obed Asamoah.




Biney was the only accused person to appear before the Regional
Tribunal in Accra on 15 October. He was granted bail in the sum
of 10 million cedis (about US$ 4,000). The tribunal, chaired by
Mr. G. Wright-Mensah, also requested the prosecution to serve
Mallory, who resides in the United States of America, with the
action through the Ministry of Foreign Affairs.


The accused published the alleged defamatory remarks in the 4-10
September edition of the "African Observer". The remarks said
that "Dr. Asamoah has learnt nothing about integrity and still
resorts to the old tricks he applied whilst struggling to
practise law - using his toe to fake [a] thumb print".


Chief state attorney Thomas Ahlijah said the accused persons
imputed wrongdoing and contempt by stating in that edition of the
magazine that "Ghanaians know when they see a corrupt person and
the people's verdict on Dr. Asamoah is clear: He is dirty".


As for Awuah, Ahlijah said he delivered for sale to the public
copies of the "African Observer" which contained the alleged
defamatory remarks concerning Dr. Asamoah.


The case has been adjourned until 22 October.





Source

Ghana

IFEX members working in this country 1

 
More from Ghana
  • Women's rights online: Issues in Ghana

    Although the internet has the potential to bridge the gender equality gap, it is still a hugely unexplored terrain or many Ghanaian women because of issues of access, affordability and knowhow.

  • Freedom of the Press 2017: Ghana

    The Supreme Court struck down 2015 regulations issued by the National Media Commission (NMC) that could have facilitated prepublication censorship.

  • Monitoring of indecent campaign language on radio

    The bi-weekly reports "name and shame" political parties, candidates or activists who use indecent campaign language; and name the radio stations and programmes on which those expressions were used. It is also hoped that the bi-weekly reports will help the electorate to make informed voting decisions. The reports are also meant to provide credible evidence for the appropriate institutions and groups to take informed remedial actions.