23 April 2009

Alert

Supreme Court rules in favour of "Time" magazine in defamation case


Incident details

magazine(s)

legal action
(SEAPA/IFEX) - The Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) welcomes the landmark ruling of the Indonesian Supreme Court in favour of "Time" in a US$106 million defamation suit filed against the magazine by the late former dictator Suharto.

The ruling, handed down on 16 April 2009, marked the end of the appeals process. The court said "Time" does not have to pay damages to the estate of Suharto.

One of the judges said, "Basically, everyone has the right to hold opinion, including different views with others. Therefore, the media in performing their function could possibly (express contrary opinions). That is the manifestation of democracy and openness. The only obligation for media is to report with clear source although there is a possibility of differences in opinion between the reporter and the object of the report."
The defamation charges stemmed from "Time" magazine's cover story in its Asian edition in May 1999, which said Suharto's family had pocketed billions of dollars during the three decades that he was in power. Much of this illegal fund reportedly came from oil and mining, forestry, property, banking and petrochemicals, with the bulk stashed in overseas banks. Before he died, Suharto sought more than US$27 billion in damages against the Asian edition of "Time" magazine.

The Alliance of Independent Journalists (AJI) Indonesia, a SEAPA founding member based in Jakarta, said, "The court has made a correct decision and it is an important development in press law in Indonesia. First, the Supreme Court recognizes the press's code of conduct as a benchmark to determine press's illegal conduct. Press that has complied with such code in its reporting cannot be categorized as a criminal."

AJI Indonesia Chairman Nezar Patria added in the statement that their organization "is of the opinion that this verdict should be made (an example) for law enforcement, particularly judges, in handing down verdicts involving the press."

In February 2008, the publication submitted a demand for a review of the Supreme Court's earlier ruling, saying it had been a "manifest error."
"Time" magazine's article said that a four-month investigation in 11 countries revealed that the former dictator and his six children stashed away some US$15 billion in illegally-gotten wealth.

The former strongman, who stepped down from power in 1998 amidst widespread protests and economic crisis, denied he had ill-gotten wealth.

Updates the "Time" magazine case: http://www.ifex.org/en/content/view/full/91059


Source

Southeast Asian Press Alliance
Unit 3B, Thakolsuk Place
No. 115 Tetdumri Road
Dusit, Bangkok 10300
Thailand
seapa (@) seapa.org
Phone: +66 2 243 5579
Fax: +66 2 244 8749
 
More from Indonesia
  • Indonesia: Violence against women journalists

    The Indonesian press has not been free from violence and abuse against journalists. There were more than 60 cases recorded from 2017 to March 2018, with at least 20 percent of the cases involving women journalists.

  • Freedom on the Net 2017: Indonesia

    Blocks on web content affected gay dating apps and websites with information related to the West Papua region

  • Freedom of the Press 2017: Indonesia

    Amendments to the 2008 Information and Electronic Transactions (ITE) Law retained criminal penalties for online defamation, but reduced the maximum sentence. The amendments also introduced a provision media watchdogs said could permit the censorship of past news articles.

 
More from Asia & Pacific
  • TRUTH VS MISINFORMATION: THE COLLECTIVE PUSH BACK

    SOUTH ASIA PRESS FREEDOM REPORT 2018-2019

  • The Campaign for Justice: Press Freedom in South Asia 2013-14

    Journalism in South Asia is far from an easy profession, as the 12th annual review of journalism in the region "The Campaign for Justice: Press Freedom in South Asia 2013-14" portrays. But this year's report also tells the story of the courage of South Asia's journalists to defend press freedom and to ensure citizens' right to information and freedom of expression in the face of increasing challenges to the profession and personal safety.

  • THE STORIES WOMEN JOURNALISTS TELL: Women in Media in South Asia

    The report is the first created by the South Asia Media Solidarity Network (SAMSN) looking specifically at the experience of women journalists in the South Asia sub-region


At this point, would publish "Home page"
At this point, would publish "Asia and Pacific"
At this point, would publish "Indonesia"
At this point, would publish ""Time" magazine appeals US$106 million damages award in Suharto defamation suit"