16 April 2009

Alert

Iraqi military files lawsuit against London-based newspaper, Dubai-based television channel


Incident details

Other

Al-Hayat, Newspaper
Iraqi military files lawsuit against newspaper, TV channel

(CPJ/IFEX) - New York, April 14, 2009 - The Iraqi military should drop a criminal lawsuit it filed Monday against a newspaper and a TV channel for misattributing a quote to its spokesman, the Committee to Protect Journalists said today.

Iraqi and international press reported Monday that Major General Qassim Atta al-Moussawi, spokesman of the Baghdad Military Command Operations, has said that the military has initiated a lawsuit to shut down offices of the London-based pan-Arab newspaper Al-Hayat and the Dubai-based private Al-Sharqiya satellite channel after they attributed a quote to him that he had not said.

Last week, Al-Hayat quoted al-Moussawi as saying that the Iraqi military has "distributed names and pictures of released detainees to checkpoints with the aim of arresting them in connection with recent bombings in Baghdad." Al-Sharqiya republished Al-Hayat's story, a spokesman for the channel, who asked that his name be withheld, told CPJ. Upon recognizing its mistake, Al-Hayat posted a correction on its Web site saying that the information had come from an unnamed source, not al-Moussawi, The Associated Press reported.

"The punishment in this case of misattribution is not commensurate with the offense," said CPJ Middle East and North Africa Program Coordinator Mohamed Abdel Dayem. "A newspaper has corrected its mistake. We call on the court to throw out this overblown case against Al-Hayat and Al-Sharqiya."

In a statement published by the local media, al-Moussawi said that he had not given such a statement but had rather said that the Iraqi military "would review files of released detainees to see if they had joined armed groups." Al-Moussawi told AP that a correction was not enough and that Al-Hayat and Al-Sharqiya have to issue statements admitting their mistake, adding that "after that, we might consider dropping the case."

The New York Times reported today that the official government newspaper, Al Sabah, also published the remarks, but was not threatened with closure.

A spokesman for Al-Sharqiya told CPJ that it was not going to apologize because the article was not an original production of the channel.

Al-Sharqiya's Baghdad office was closed by an order from the Ministry of Interior in January 2007 on accusations of "inciting violence." The office was reopened in late 2008.

Committee to Protect Journalists is a New York-based, non profit, non-partisan organization dedicated to defending press freedom around the world.


Source

Committee to Protect Journalists
330 7th Ave., 11th Floor
New York, NY 10001
USA
info (@) cpj.org
Phone: +1 212 465 1004
Fax: +1 212 465 9568
 
Iraq
 
More from Iraq
  • Freedom of the Press 2017: Iraq

    The Communications and Media Commission (CMC) withdrew the television broadcast licenses of Al-Baghdadiya in March and Qatar’s Al-Jazeera in April for what critics said were political reasons.

  • Risking Their Lives: Ongoing Attacks Against Journalists in Bahrain, Iraq, Syria and Yemen

    Through this report the Gulf Centre for Human Rights (GCHR) aims to highlight cases of ongoing killings, attacks and threats against journalists and other media workers in four countries, Bahrain, Iraq, Syria and Yemen, and makes recommendations to enhance their protection using international mechanisms including the United Nations system.

  • Freedom of the Press 2016: Iraq

    Iraq had one of the highest murder rates for journalists in the world. Among those killed were Thaer al-Ali, editor in chief of the Mosul newspaper Rai al-Nas, and Jalaa al-Abadi, a cameraman for the Nineveh Reports’ Network.


At this point, would publish "Home page"
At this point, would publish "Middle East"
At this point, would publish "Middle East and North Africa"
At this point, would publish "Iraq"