14 October 2008

Alert

Defunct weekly issued hefty fine in defamation case


Incident details

newspaper(s)

fined
(MISA/IFEX) - A defunct Lesotho weekly, "The Mirror", its editor and EPIC Printers were slapped with a M50 000 (USD $8 000) fine by the High Court of Lesotho on 29 September 2008 for defaming Lesotho Prime Minister Pakalitha Mosisili.

Justice Nomngcongo said the publication, its editor and EPIC Printers were jointly convicted and ordered to pay M50 000.

Mosisili had claimed M250 000 (USD40 000) for the story published in "The Mirror" of 11 April 2001 headlined "Truth is a mountain, the Mosisilism seeks to take it on". The court said the story made political insinuations that were highly defamatory.

Justice Nomncongo said the newspaper allegations against Mosisili imputed opportunism, dishonesty, and criminality and even alleged sadism of him and his associates that they were enjoying life in Lesotho while many were suffering.

"There was no justification whatsoever for those allegations and the defendants negligently published them without bothering to establish their truthfulness," reads the judgment.

"The Mirror" stopped publishing in 2005 citing financial constraints. Lesotho is notorious for its insult laws which senior politicians and government officials have used against the media to demand hefty compensation. Often the demands have left media organizations bankrupt.



Source

Media Institute of Southern Africa
21 Johann Albrecht Street
Private Bag 13386
Windhoek
Namibia
misaalerts (@) gmail.com
Fax:+264 61 248016
Lesotho
 
  • Most covered free expression issues in this country
More from Lesotho
  • Freedom of the Press 2016: Lesotho

  • Freedom of the Press 2015: Lesotho

    Ranked 93rd in annual global media freedom report

  • State of Media Freedom in Southern Africa 2013: Lesotho (pdf)

    Radio programmes characterized by vibrant listener participation, people express their views without fear