25 August 2011


Judge dismisses lawsuit against journalist

Incident details

Charges dismissed

Bolormaa Damdinsuren, Journalist
(Globe International/IFEX) - On 23 August 2011, judge Ch. Khosbayar of the Sukhbaatar District Court dismissed the charges in a criminal lawsuit against journalist Bolormaa Damdinsuren of "Zuunii Medee" (Century News) newspaper.

Damdinsuren published an article in the paper's #267 issue, on 8 November 2010, headlined "The director of the 'Mon Uran' Company B. Narankhuu is under investigation by the police for sexually abusing teenage girls."

After the article was published, Narankhuu filed criminal charges against the journalist accusing her of publicly defaming his business and individual reputation.

Narankhuu did not attend the trial himself, but ****sent (vs: let)***** a representative ****DROP: attend it ***** on his behalf. The state prosecutor revealed that *****another? (vs: an)**** individual named G. Narankhuu had been involved in the criminal activities and found the journalist guilty of slander. The prosecutor demanded a four-month sentence. However, the judge noted the journalist did not *****DROP: intend to****** purposefully defame the company director and therefore the case could no longer be considered a criminal lawsuit.

Representatives of Globe International and the U.S. Embassy in Mongolia participated as observers. Attorney Mr. Ts. Mongol defended the journalist and Mr. B. Erdenesolongo, deputy editor-in-chief of "Zuunii Medee", attended as a witness.

Globe International welcomes the court's decision.


Since August 2010, "Zuunii Medee" has published a series of more than 20 articles on human trafficking and sexual violations of teenage Mongolian girls. The newspaper's investigative office, headed by Damdinsuren, claimed that an organized criminal group has been engaged in the trade of virgin teenage girls at a rate of US$500 per girl. The newspaper and Damdinsuren had also claimed to have verified with confidential sources, including a witness and a victim, that privileged and affluent persons have been involved in the criminal group. Damdinsuren had based the information contained in her 8 November 2010 article on these sources.

The businessman filed criminal charges against the journalist and a civil defamation case against the paper, accusing it of defamation and demanding compensation of 3 billion MNT (approx. US$2,400,000). In April 2011, the Sukhbaatar District Court dismissed the civil lawsuit against the newspaper.

Globe International protested the use of criminal defamation charges against the journalist and held a press conference in December 2010 to bring attention to the case.


Putting free expression issues in perspective.

Sign up to receive IFEX In Context.


IFEX members working in this country 1

More from Mongolia
  • Monitoring freedom of expression in Mongolia

    Globe International registered a total of 519 freedom of expression violations in Mongolia

  • Assessment of media development in Mongolia

    This publication presents the findings of the media development assessment in Mongolia that began in 2012 to determine the state of the media in the country. The assessment was based on the UNESCO/IPDC Media Development Indicators (MDIs), an internationally recognized analytical tool used to provide detailed overviews of national media landscapes and related media development priorities.

  • Freedom of the Press 2016: Mongolia

    In January, journalists established the Press Council of Mongolia, the country’s first-ever independent media council.

At this point, would publish cover: "Home page"
At this point, would publish story-with-same-anchor: "Newspaper and journalist face legal action over publication of human trafficking allegations"
IFEX is a global network of committed organisations working to defend and promote free expression.
Permission is granted for material on this website to be reproduced or republished in whole or in part provided the source member and/or IFEX is cited with a link to the original item.