20 January 2012

Alert

Church files lawsuit against television station, journalist


Incident details

Lawsuit

TV-8, Television station

Death threat, Lawsuit

J. Minjin, Journalist
(Globe International/IFEX) - On 27 December 2011, the World Mission Society Church of God filed a lawsuit against TV-8 television station and one of the station's journalists, J. Minjin, in the Chingeltei District Court. In its submission, the church accused TV-8 and Minjin of damaging its reputation and impinging on its religious rights. It also demanded MNT 30 million (approx. US$22,000) to compensate for "moral damages" to the church and its members, and asked for a retraction and apology to be broadcast. The lawsuit included the signatures of ten Mongolian members of the church and its head, Kim Ul San.

On 6 September, Minjin broadcast a news item about complaints by former members of the church and other sources concerning "doubtful preaching" by the church.

The journalist broadcast the new item in front of a school located near the church, noting: "We have no intention of impinging on anyone's right to religion. When we asked members of the church for clarification, they were all scared. However, we are concerned about the troubling issue of whether someone made others suffer moral and financial damages and had a negative influence on them. Therefore, we are broadcasting a news story about it only to raise the issue without any intention of violating the rights of others."

After the broadcast, the journalist received many phone calls, day and night, from members of the church. They threatened her and yelled loudly, saying "We will kill you. We will curse you." Moreover, a member of the church entered the TV-8 premises several times and issued death threats against the station's staff.

Globe International has been providing legal assistance to TV-8 and Minjin.

Source:

Putting free expression issues in perspective.

Sign up to receive IFEX In Context.

Mongolia

IFEX members working in this country 1

 
More from Mongolia
  • Monitoring freedom of expression in Mongolia

    Globe International registered a total of 519 freedom of expression violations in Mongolia

  • Assessment of media development in Mongolia

    This publication presents the findings of the media development assessment in Mongolia that began in 2012 to determine the state of the media in the country. The assessment was based on the UNESCO/IPDC Media Development Indicators (MDIs), an internationally recognized analytical tool used to provide detailed overviews of national media landscapes and related media development priorities.

  • Freedom of the Press 2016: Mongolia

    In January, journalists established the Press Council of Mongolia, the country’s first-ever independent media council.


At this point, would publish: "Home page"
 
IFEX is a global network of committed organisations working to defend and promote free expression.
Permission is granted for material on this website to be reproduced or republished in whole or in part provided the source member and/or IFEX is cited with a link to the original item.