15 May 2007


TV programme withdrawn at vice-president's behest; RSF condemns act of "censorship"

Incident details

television station(s)


This is available in:

English Français Español
(RSF/IFEX) - Reporters Without Borders has condemned a decision by the state-owned Surinam Television Foundation (STVS) to cancel its "Surinam Today" discussion programme on 10 May 2007 under direct pressure from Vice-President Ram Sardjoe. The offending programme was about China-Taiwan relations.

"This was an act of censorship," the press freedom organisation said. "The strategic interests between Surinam and China cited by Vice-President Sardjoe are not grounds for government meddling in a news outlet's programming, even a public one. We also condemn the pressure which STVS apparently received from Chinese diplomats in Paramaribo. We hope the debate will be broadcast subsequently."

Although Taiwan established itself as a separate political entity in 1949, it is still regarded as part of China by the government in Beijing. The vice-president cited political and commercial interests with China when he urged "Surinam Today" producer and editor Nita Ramcharan to kill the 10 May edition. After Ramcharan refused, Sardjoe got the STVS management to cancel the programme.

Ramcharan said one of the journalists who had interviewed Chinese ambassador Su Ge for the programme later received telephone threats from diplomats, who said they did not want the interview to be used in any programme in which pro-Taiwan advocates appeared. They even went to the station's studios to put pressure on the management.

The producers of "Surinam Today" have described the programme's withdrawal as a violation of free speech. Sardjoe responded: "I regret that the producers think they have been censored, but the government must look to the country's interests." He also claimed that, rather than ban the programme, he just "strongly requested" that the subject be treated "with care." He also insisted that his intervention "was not a form of censorship [or even] a restriction of the right of expression."

This is the second time that President Ronald Venetiaan's government has had public TV content changed.


Reporters Without Borders
47, rue Vivienne
75002 Paris
rsf (@) rsf.org
Fax:+33 1 45 23 11 51
More from Suriname
  • Freedom of the Press 2015: Suriname

    Ranked 57th in annual global media freedom report

  • World Press Freedom Index 2014: Suriname

    Ranked 31st in annual press freedom index

  • Freedom of the Press 2013: Suriname

    Ranked 40th in annual global media freedom report