8 August 2005

Alert

Authorities close down television news station


Incident details

television station(s)

closed

This is available in:

English Français
(RSF/IFEX) - RSF has voiced dismay over the abrupt closure of television news station ETTV-S. The station was closed along with six others - mainly entertainment, commercial cable television stations - following a 31 July 2005 decision by the government's Satellite Broadcasting Business Review Committee not to renew their licences. They were given just two days to stop broadcasting.

The organisation called on Prime Minister Frank Hsieh Chang-ting to rescind the decision and ensure that the licences, especially that of ETTV-S, are renewed.

"This decision clearly constitutes a serious press freedom violation and a disturbing signal to cable television operators and television executives, who will now have to work with a threat hanging over them," RSF said. "It is unacceptable that the broadcast licence system be subordinated to political interests."

"The Taiwanese government should put and end to such an arbitrary system and create a fully independent entity to issue licences," the organisation added.

The day after the announcement of the closures, the prime minister tried to assuage the ensuing outcry by insisting that "everything was done according to the rules." The refusal to renew the licences was justified by "financial problems" and programming characterised by "journalistic irresponsibility and the presence of pornographic content," he said. The authorities also invoked laws on the protection of minors and food hygiene to justify the closures.

As regards violating press freedom, the prime minister claimed this was a necessary evil in order to clean up Taiwanese television, which has about 100 cable channels.

Cable stations, which are licensed for six years, are subject to regular monitoring. Owned by the Eastern Multimedia Group, ETTV-S had always been able to hold on to its licences after reviews in the past. The station's executives intend to appeal. Its closure has put more than 300 employees out of work.



Source

Reporters Without Borders
47, rue Vivienne
75002 Paris
France
rsf (@) rsf.org
Fax:+33 1 45 23 11 51
Taiwan
 
More from Taiwan
  • Freedom of the Press 2017: Taiwan

    In December [2016], former president Ma Ying-jeou won a defamation suit against a media personality who had accused of accepting secret political donations, though the court ordered a smaller compensation payment than Ma had requested.

  • Freedom of the Press 2016: Taiwan

    A proposal by the Taipei police department to establish designated “press zones” at illegal demonstrations was abandoned after media workers sharply criticized it. A separate proposal by Taipei’s mayor that journalists wear identifying vests while covering demonstrations was also abandoned, following pushback by media workers.

  • Freedom of the Press 2015: Taiwan

    Ranked 48th in annual global media freedom report

 
More from Asia & Pacific
  • TRUTH VS MISINFORMATION: THE COLLECTIVE PUSH BACK

    SOUTH ASIA PRESS FREEDOM REPORT 2018-2019

  • The Campaign for Justice: Press Freedom in South Asia 2013-14

    Journalism in South Asia is far from an easy profession, as the 12th annual review of journalism in the region "The Campaign for Justice: Press Freedom in South Asia 2013-14" portrays. But this year's report also tells the story of the courage of South Asia's journalists to defend press freedom and to ensure citizens' right to information and freedom of expression in the face of increasing challenges to the profession and personal safety.

  • THE STORIES WOMEN JOURNALISTS TELL: Women in Media in South Asia

    The report is the first created by the South Asia Media Solidarity Network (SAMSN) looking specifically at the experience of women journalists in the South Asia sub-region