1 May 2008

Alert

Critical community radio station in Mérida suspects government sabotage behind transmitter damage


Incident details

radio station(s)

harassed

This is available in:

English Español
(IPYS/IFEX) - Since 22 April 2008, the community-based radio station Ecos 93.3 FM has not been able to broadcast due to damage to its transmitter. Station staff believe that the electricity outage that caused the damage to the transmitter was deliberate and in reprisal for the station's criticisms of the municipal council and administration of Mérida, a city in western Venezuela. The radio station is located in the Mérida neighborhood of Pueblo Nuevo.

The electricity failure took place when reporters working for the station were covering the eviction of four families from a neighborhood in the city. The station's producer, Luis González stated that the interruption in electrical service that caused the damage was a deliberate act of sabotage by the state-run energy company, the Compañia Anónima de Fomento Electrico (CADAFE), responsible for electrical services in the region, perpetrated in reaction to the station's critical stance toward local authorities.

CADAFE's communications coordinator, Omar Borrero, told IPYS that the organisation's Operations and Distribution Centre (Centro de Operaciones y Distribución) did not report any failures or interruption of services on 22 April, so the damage to the station's transmitter must have stemmed from some other cause.



Source

Instituto Prensa y Sociedad
Sucre N° 317
Barranco, Lima
Perú
postmaster (@) ipys.org
Fax:+51 1 2473194
 
More from Venezuela
  • Freedom on the Net 2017: Venezuela

    Along with eroding civil and political freedoms, President Nicolas Maduro’s declaration of a State of Exception and Economic Emergency, extended in May 2017, dictated “strict regulations” to prevent “destabilization campaigns” on the internet

  • Freedom of the Press 2017: Venezuela

    Venezuela’s economic crisis continued to affect the media industry, leaving dozens of publications in chronic danger of closure due to the difficulty of meeting basic operational costs. Many outlets also faced robberies, vandalism, and hackings.

  • Freedom of the Press 2016: Venezuela

    The government refused to recognize a decision by the Inter-American Court of Human Rights (IACHR) ordering the reinstatement of the terrestrial broadcast license of television station Radio Caracas Television (RCTV), which was taken off the air in 2007 after a highly politicized campaign against the channel by then president Hugo Chávez.