6 July 2011

Alert

Globovisión faces new accusation over coverage of a prison riot


Incident details

Legal action

Globovisión, Television station

This is available in:

English Español
(IPYS-Venezuela/IFEX) - On 30 June 2011, Globovisión TV station was notified of a new administrative punitive process. The station is accused of having broadcast images that "incite the public to hatred and intolerance for political reasons, promote anxiety among the public or disrupt public order".

The process against the TV station is a reaction to its coverage on 17 June of a riot in El Rodeo prison in the state of Miranda that resulted in the death of several inmates.

Ricardo Antela, the TV station's legal adviser, has pointed out that this is the seventh administrative process against the station, but the first one based on the reporting of an event and not on individual opinions, as in previous cases. All cases are still pending resolution.

According to Venezuelan regulations, amended in December 2010, if the station is found guilty, it will have to pay 10% of its gross income or have its signal suspended for 72 hours.

Source:

Putting free expression issues in perspective.

Sign up to receive IFEX In Context.

 
More from Venezuela
  • Freedom on the Net 2017: Venezuela

    Along with eroding civil and political freedoms, President Nicolas Maduro’s declaration of a State of Exception and Economic Emergency, extended in May 2017, dictated “strict regulations” to prevent “destabilization campaigns” on the internet

  • Freedom of the Press 2017: Venezuela

    Venezuela’s economic crisis continued to affect the media industry, leaving dozens of publications in chronic danger of closure due to the difficulty of meeting basic operational costs. Many outlets also faced robberies, vandalism, and hackings.

  • Freedom of the Press 2016: Venezuela

    The government refused to recognize a decision by the Inter-American Court of Human Rights (IACHR) ordering the reinstatement of the terrestrial broadcast license of television station Radio Caracas Television (RCTV), which was taken off the air in 2007 after a highly politicized campaign against the channel by then president Hugo Chávez.


At this point, would publish: "Home page"
At this point, would publish: "US$2 million dollar fine could bankrupt Globovisión"
 
IFEX is a global network of committed organisations working to defend and promote free expression.
Permission is granted for material on this website to be reproduced or republished in whole or in part provided the source member and/or IFEX is cited with a link to the original item.